sobota, 14 grudnia 2013

Idealny miodownik

Idealny miodownik

Miodownik to tradycyjne, pyszne ciasto karmelowo-miodowe. Jest to jeden ze smaków mojego dzieciństwa, przygotowywany tylko w okresie świąt Bożego Narodzenia. Przywołuje dobre wspomnienia, oraz wyjątkową atmosferę świąt. Do jego upieczenia użyłam jak zwykle Margaryny Palma, która również towarzyszy mi , a wcześniej mojej mamie i babci. Nadaje ciastom niepowtarzalny smak i aromat dzięki recepturze opartej o olej palmowy.
Ciasto możesz przygotować 2 dni wcześniej, a krem na następny dzień. Dobrze jest jak ciasto poleżakuje dobę w lodówce. Wtedy cała masa wchłonie się do miodownika.

Składniki ciasto :
  • 1/2 szklanki cukru
  • 2 łyżki miodu
  • 2 łyżki kakao
  • 2 małe jajka
  • 1 łyżka margaryna Palma z Murzynkiem Bielmar
  • 1 płaska łyżeczka sody (do masy )
  • 2,5 szklanki mąki
  • 1 płaska łyżeczka sody ( do mąki )
Przygotowanie :

Do miski wsyp cukier, kakao i sodę. Dodaj miód, margarynę i wbij jajka. Postaw garnek na garnku z gorącą wodą i ubijaj na parze przez 10-15 minut. Na  stolnicę wysyp mąkę z sodą. Zrób wgłębienie i wlej wolnym strumieniem masę , cały czas łącząc z mąkę. Zagnieć jednolite ciasto. Podziel ciasto na 4 równe części ( najlepiej podziel ciasto przy pomocy wagi). Rozwałkuj na bardzo cienkie placki.  Jeden z placów włóż do blaszki wyłożone papierem do pieczenia i piecz przez 10-12 minut w temperaturze 180 stopni. Placki powinny być twarde.

Składniki masa :
  • 1L mleka
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 2 łyżki mąki pszennej
  • 1 szklanka cukru
  • 1,5 kostki margaryna Palma z Murzynkiem Bielmar
  • 1 laska wanilii
  • 1 puszka masy kajmakowej ( u mnie 500g)
  • kakao do posypania ciasta
Przygotowanie :

Odlej do miski 1 szklankę mleka. Wsyp mąkę pszenną i ziemniaczaną. Wymieszaj. Pozostałe mleko wlej do garnka. Wrzuć pokrojoną laskę wanilii na pół i wsyp cukier.  Doprowadź do wrzenia. Wolnym strumieniem wlej mieszankę mleka z mąką. Cały czas energicznie mieszając aż będzie gęsta. Odstaw z ognia, przykryj folią i odstaw do ostygnięcia. Margarynę utrzyj na puszystą masę. Nie przerywając miksowania partiami dodaj masę mleczną oraz masę kajmakową. Każdy placek posmaruj masą układając kolejny. Górę ciasta posmaruj masą. Posyp kakao i odstaw do lodówki na całą noc.

Blaszka : 30cm x 24 cm



14 komentarzy:

  1. Rzeczywiście idealny ! Jakie ma równe warstwy :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Miodownika z masą na bazie kajmaku jeszcze nie próbowałam :) Ciekawe jak smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  3. wygląda obłędnie :) będzie szykowany na święta!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wczoraj piekłam placki na urodziny maluszka i wyszło mi 5 placków :)
      Zapewniam że jest bardzo pyszny ! :)

      Usuń
  4. Z masą kajmakową musi być pyszne!! Na pewno wypróbuję tą wersję;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda faktycznie na idealny :)
    masa ciekawa
    pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  6. Jaki on jest ładny! Musi być pyszny,.Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie lubię się czepiać, bo nie wypada, ale nie nazwałabym tego miodownikiem, bo jest w nim więcej kajmaku niż miodu. :)
    I pytanie, naprawdę lubisz margarynę?
    Ja jej w ogóle nie używam w swoich wypiekach, myślę, że masło ma lepsze walory smakowe.

    Pozdrawiam,
    [muffinka.]

    PS Zazdroszczę tych przerównych warstw :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moj przepis od tradycyjnego różni się właśnie masą kajmakową. Sama masa wydawała mi się bez wyrazu.
      Nie mam nic do margaryny - a margaryna jakoś mi sie kojarzy z takimi domowymi wypiekami gdzie babcia przygotowywała właśnie murzynka czy wafle przekładane właśnie ma margarynie.
      Oczywiście, w przepisie można zastąpić margarynę masłem :)

      Pozdrawiam ciepło, Ewelina

      Usuń
  8. Pyszny! Upiekłam na święta i każdy się nim zajadał. Trochę się bałam, bo po upieczeniu placki były naprawdę twarde. Nie wierzyłam, że zdołają zmięknąć, ale po dwóch dniach po przełożeniu placki namiękły i miodownik rozpływał się w ustach :) Smak margaryny w masie wcale nie jest wyczuwalny. Dziękuję za cudowny przepis:)

    OdpowiedzUsuń

Print